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ティ・アイ・エル株式会社
会社概要

北大発ベンチャーの TIL、AWL、調和技研の 3 社が協力して、リテール向け新型コロナウィルス対策ソリューションの開発に着手

北大ビジネス・スプリングに拠点を置く 3 社が協力し、営業を続ける小売業の負荷軽減を支援

ティ・アイ・エル

北大発ベンチャーである、AI ボイスレコーダー開発を手がけるティ・アイ・エル株式会社(本社:東京都千代田区、代表取締役 藤浪 慧、以下「TIL」)、リテール向け AI カメラソリューションを提供する AWL 株式会社(本社:東京都千代田区、代表取締役社長北出 宗治、以下「当社」)と、並びに AI アルゴリズムを開発する株式会社調和技研(本社:北海道札幌市、代表取締役 中村 拓哉、以下「調和技研」)の3社は、リテール向け新型コロナウィルス対策ソリューションの共同開発に着手致しました。
(English follows below)

【共同開発の背景】
現在、新型コロナウイルス感染症 (COVID-19)が蔓延しつつあり、それに伴う緊急事態宣言の発令により、社会的機能が麻痺するおそれがあります。
そのような中、ライフラインとなる小売業は、新型コロナウィルスの対策強化を行いながら店舗を閉じることなく営業を続け、我々の生活を支えてくれています。
諸外国のようなオーバーシュート、ロックダウンを回避するための対策を属人的な方法だけで進めるには現場の負担が大きく、中長期的に対策をし続けることは大変困難です。

そのような背景において、北大発ベンチャーであり、北海道大学内に開発拠点を持つ当社、AWL、調和技研の3社が連携し、リテール向けAIカメラソリューションプラットフォーム上で動作する新型コロナウィルス対策機能の共同開発に着手し、早期の提供を目指すことで合意をしました。

【開発機能一覧】
この度、3社が共同して開発を進める予定にしているリテール向けソリューション機能は以下のとおりです。
  • 衛生用品販売におけるカスハラ、トラブル防止
カメラ映像分析と音声分析により、マスクや消毒液などの品薄による、お客様の理不尽な要求やクレームから従業員を守る「カスタマーハラスメント(カスハラ)対策」を行い、トラブルを検知した際に、速やかに従業員、店長、本社等にアラートを通知し、悪質な場合は警察を呼ぶなどの対応を支援します。
 
  • レジ付近の混雑・危険検知
カメラ映像分析と音声分析により、レジ付近での一定以上の混雑や、お客様同士でのトラブルなどを検知した際に、速やかに従業員、店長、本社等にアラートを通知し、迅速かつ適切な対応を支援します。
 
  • 従業員用通用口での発熱者検知機能
カメラ映像分析により、従業員通用口で、体温を測定して発熱の疑いのある人を検知し、リアルタイムに従業員、店長、本社等にアラートを通知し、適切な対応を促します。
 
  • マスク検知自動アナウンス
カメラ映像分析により、マスクをしていないお客様の来店を自動検知し、店舗ごとに人数や割合をダッシュボードに表示するとともに、必要に応じてリアルタイムに従業員、店長、本社等にアラートを通知し、適切な対応を促します。
 
  • お客様間距離検知機能
カメラ映像分析により、お客様同士の距離が一定基準以上に近接している状態が続いた場合に、自動検知し、店舗ごとに人数や割合をダッシュボードに表示するとともに、必要に応じてリアルタイムに従業員、店長、本社等にアラートを通知します。
 
  • 店員お客様接触回数カウント
カメラ映像分析により、店員とお客様同士の接触の有無を判定し、その回数が一定回数を超えた場合に、自動検知し、店舗ごとに人数や割合をダッシュボードに表示するとともに、必要に応じてリアルタイムに従業員、店長、本社等にアラートを通知します。
 
  • 店内人口密度測定
カメラ映像分析により、店舗の広さと、来店人数、滞在時間から、店内の人口密度を測定し、一定基準を超えた場合に、自動検知し、店舗ごとに人数や割合をダッシュボードに表示するとともに、必要に応じてリアルタイムに従業員、店長、本社等にアラートを通知します。
 
  • アルコール消毒検知機能
カメラ映像分析により、従業員、お客様のアルコール消毒実施の有無を自動検知し、消毒が行われていない場合には、店舗ごとに人数や割合をダッシュボードに表示するとともに、必要に応じてリアルタイムに従業員、店長、本社等にアラートを通知します。


その他にも、画像認識、音声認識などを活用した対策ソリューションを短期間で店舗に導入できよう開発を進めております。

 

【TILのサービスの特長】
当社のAIボイスレコーダーソリューション「RECORiS」は、経営者と従業員、生活者への安心と安全を提供します。生活者と直接対峙するサービス現場ではさまざまなトラブル・お困りごとが発生する可能性があります。
コミュニケーションミス、事故・トラブル、クレーム... TILは独自開発されたボイスレコーダーデバイスとソフトウェアによって、現場でのコミュニケーションを全てテキスト保存します。
あらかじめ設定された禁止語句や大声などをAIが検知するとオペレーションセンターへ自動通報し、訪問先や密室でのトラブル発生を防ぎます。
また、テキスト保存されたデータは担当者・日時・場所・単語等によって検索ができ、事故対応時のエビデンスとして活用することが可能です。 さらに、トラブル対応だけではなく、音声データはサービス・営業品質の向上やマーケティングにも活用できます。
これまで人に依存していた現場のノウハウをデータ化することでサービスのパフォーマンスを最大化させます。

【「北大発ベンチャー」の称号授与】
当社は、北海道大学で2016年4月に発足した“北大発ベンチャー認定制度”の認定を2019年3月に授与しております。研究シーズ実用化を加速させることにより日本経済・地域経済に貢献し、研究・教育の一層のレベルアップを推進すべく、北海道大学をはじめ、多方面で活躍する企業と共に一層の努力を重ねてまいります。

【会社概要】
■ティ・アイ・エル株式会社
代表者             : 代表取締役 藤浪 慧
所在地             : 〒102-0073東京都千代田区九段北1丁目12番4号
設立              : 2017年10月
事業内容            : IoT、AIテクノロジーを用いたソリューションの研究及び企画・開発 
URL                 : https://tilab.jp

■AWL株式会社
代表者             : 代表取締役社長 北出宗治
所在地             : 〒102-0073東京都千代田区九段北1丁目12番4号
設立              : 2016年6月
事業内容            : AIカメラソリューション事業
URL                 : https://awl.co.jp

■株式会社調和技研 
代表者             : 代表取締役 中村 拓哉
所在地             : 〒001-0021札幌市北区北21条西12丁目2 北大ビジネススプリング 305号室
設立              : 2009年11月
事業内容            : AIアルゴリズム開発
URL                 : https://www.chowagiken.co.jp/

       

Hokkaido University-based TIL, AWL, and Chowa Giken Collaborate to Develop COVID-19 Solutions

〜Hokkaido University Business Spring-based Startups TIL, AWL, and Chowa Giken to start development of COVID-19 Solutions.〜


TIL Inc. (Head Office: Chiyoda-ku, Tokyo, President and CEO Kei Fujinami, hereinafter referred to as "the Company"), which is developing technology for an AI voice recorder, the AI camera solution focused AWL Inc. (Head Office: Chiyoda-ku, Tokyo, President and CEO Muneharu Kitaide, hereinafter referred to as "AWL"), Chowa Giken Inc. (Head Office: Sapporo City, Hokkaido, President Takuya Nakamura, hereinafter referred to as "Chowa Giken"), which is focused on AI algorithm development are working around the clock to develop new countermeasures against the COVID-19 pandemic, with solutions focused on developing technology to secure the safety of people onsite for retail stores.
 

【The Catalyst for the Initiative】
With the announcement of the State of Emergency within Japan by Prime Minister Abe, the COVID-19 pandemic is poised to freeze Japanese society in its tracks. Even within this turmoil, retail stores are attempting to secure measures to combat the epidemic and continue business so that society can function. However, they are faced with huge hurdles in individually implementing sustainable safety measures in the mid-to-long term that would help to prevent an outbreak and a subsequent lockdown.
Against this looming threat, the three AI ventures are involved in AI camera development, algorithm development, and an AI voice recorder solution, and are cooperating to rapidly develop solutions that will keep society moving forward despite the oncoming tide of COVID-19.

【List of Functions in Development】
The following technologies are currently in development by the three startups:
  • Solutions to prevent customer harassment and other problems during sales of hygiene products
Through camera audio and video analysis, measures are enacted to protect employees from "Customer Harassment" such as requests and claims originating from disputes over masks, disinfectants, etc. Employees, store managers, and the head office, are alerted when trouble is detected, and authorities are alerted in extreme cases of malicious behavior.
 
  • Congestion detection and warning system for cash registers
Through camera audio and video analysis, when a predetermined amount of congestion near the cash register or trouble between customers is detected, employees, store managers, head office, etc., are notified to support an appropriate response.
 
  • Distance detection between customers
Camera video analysis measures body temperature at the employee entrances to detect those suspected of having a fever. Employees, store managers, head office, etc. are alerted in real time facilitating appropriate responses.
 
  • Automated mask detection and announcement function
Camera video analysis automatically detects customers who are not wearing face masks, and the number of people as well as percentages is displayed on a dashboard for each store, alerting employees, store managers, head office, etc. in real time as needed to support an appropriate response.
 
  • Customer-to-customer distance detection
Camera video analysis automatically detects the number and percentage of customers in a situation where the distance between customers is closer than a predetermined value, displaying the number and percentage of each store on a dashboard, alerting employees, store managers, head office, etc. in real time as needed. 
 
  • Track number of contacts between staff and customers
Camera video analysis determines the presence or absence of contact between a clerk and a customer. The density of people within a given store is automatically detected, and if the number of close contacts exceeds a predetermined amount, the data is fed to a dashboard, while simultaneously alerting employees, store managers, head office, etc. in real time.
 
  • In-store population density measurement
Camera video analysis measures the size of the store, the number of visitors, and the amount of time each visitor is in a store. When the population density of the store is exceeded, the number and percentage of people in each store is fed to a dashboard, alerting employees, store managers, head office, etc. in real time if necessary. 
 
  • Alcohol disinfection detection
Camera video analysis automatically detects whether employees or customers have followed alcohol disinfection protocols, and data on the number of people and percentages for each store is fed to a dashboard, alerting employees, store managers, head office, etc. in real time if necessary. 

In addition, solutions that utilize image and speech recognition are in development for rapid deployment across retail shops.
 

【Services Featured by TIL】
Our AI voice recorder solution "RECORiS" provides security for managers, employees and consumers. Within any place, there is the possibility for various problems that could occur when dealing with customers on-site.
Communication errors, accidents / troubles, complaints ... TIL saves all on-site communications in text format using a proprietary voice recorder device and software.
When the AI detects a prohibited phrase or a loud voice, it automatically notifies the operation center.
Data saved as text can be searched by a person in charge, and searched based on date and time, place, word, etc., to be used as evidence when responding to an accident. In addition to troubleshooting, the data can be used to improve service / sales quality and marketing.

【Company Profile】
■TIL Inc.
Chief Executive Officer : Kei Fujinami
Location : 1-12-4 Kudankita, Chiyoda-ku, Tokyo 102-0073
Established : October 2017
Content : Research of solutions using IoT and AI
URL : https://tilab.jp

■AWL Inc.
Chief Executive Officer : Muneharu Kitaide, President
Location : 1-12-4 Kudankita, Chiyoda-ku, Tokyo, 102-0073
Established : June 2016
Business  :  AI Camera Solutions Business
URL : https://awl.co.jp

■Chowa Giken Inc.
Chief Executive Officer : Takuya Nakamura
Location :  Room 305 Hokudai Business Spring, 12-2, Kita-21-Nishi, Kita-ku, Sapporo 001-0021
Established  :  November, 2009
Nature of business :  AI algorithm development
URL :  https://www.chowagiken.co.jp/

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https://tilab.jp/
業種
情報通信
本社所在地
東京都千代田区九段北1-12-4 徳海屋ビル 2F
電話番号
-
代表者名
藤浪 慧
上場
未上場
資本金
2151万円
設立
2017年10月
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